Děkujeme všem závodníkům za přízeň a jedinečné zážitky v sezoně 2019!

 
žádný další závod není zadán...
Vyhledat tým podle:
Editace týmů - login: Heslo:
Přihlášení k odběru aktualit
 
ČESKÁ VERZE       ENGLISH VERSION      
výběr ročníku

Partneři:  
Intercontonental Rally

SEDOS Stavby a.s.

Automoto areál Ředhošť

PIRELLI

Tankodrom Milovice

Banner Baterie

D-PERFECT s.r.o.

Jeep

Zeppelin CZ s.r.o.

V 4 Catering

Sabe

Birell

BSB s.r.o.

ARO Manyjak PRAHA

Články

Dakar: Loprais čtvrtý, Vrátnému se daří, Gottvalda trápí spojka

AKTUALIZOVÁNO. Dakarští borci dnes absolvovali druhou nejdelší etapu Chilecito-Copiapo, ve které opustili Argentinu. Motorkáři vstávali už v půl páté ráno, aby se vydali na cestu. Na start měřeného speciálu v délce 315 km čekalo všechny účastníky dlouhých 594 km.

Sice nádhernou krajinou, ale při přejezdu And dosáhla nadmořská výška téměř 5000 m.n.n., což byl obrovský záběr pro závodníky i techniku. Po horských cestách přišla Atacama a obrovské duny kolem Copiapó, které umí závodníky potrápit a měnit pořadí v cíli. Auta, motorky a čtyřkolky tak dnes absolvovaly celkem 909 km! Kamiony závodily na 174 km a za sebou mají 768 km.


Ještě včera přišla smutná zpráva: ve třetí etapě ze San Juanu do Cholecito zahynul 39letý motorkář Michal Hernik z Polska. Jel svůj první Dakar, i když absolvoval jiné africké rally. Záchranářský vrtulník ho objevil 14 kilometrů před cílem měřené etapy bez známky zranění. Jde o pátou oběť Dakaru na jihoamerickém kontinentu.


26 minut za lídrem se na 12. pozici průběžně nacházel slovenský jezdec v jedné stopě Štefan Svitko, který by rád letošní Dakar dojel v první pětce. Před startem čtvrté etapy zavtipkoval, že průjezd horami v nadmořské výšce 4800 m.n.m. pro něj bude změna, protože hory na Slovensku nejsou vyšší než 2000 m.n.m. Přiznal také, že jede opatrným tempem, protože cíl je ještě daleko. Dnes se 9. místem v etapě posunul o příčku výše na 11. pozici a může útočit na první desítku.


Svůj druhý nejlepší výsledek na letošním Dakaru zajel David Pabiška. I když se v počátku závodu objevoval kolem 22. místa, v dunách trochu ztratil a dojel 31. Přesto skvělý výsledek, který ho posunul na 33. místo průběžně. Do první čtyřicítky se vešel ještě Ondřej Klymčiw, který dojel 39. a celkově je tři příčky za Pabiškou. Třetím nejlepším motorkářem v českých barvách byl Milan Engel, jež se dnešní etapu držel mezi 37. a 45. místem, na kterém projel cílem. Průběžně si o jednu příčku polepšil na 46. místo. Pořadím úspěšně stoupá i Jan Veselý, kterému dnes 71. místo v závodu pomohlo k posunu z celkové 68. na 65. příčku. Zdeněk Gottvald měl po včerejší vydařené etapě opět problémy – před cílem speciálky ho zastavila prokluzující spojka jeho Husqvarny. Ve středeční výsledkové listině jeho jméno chybí, ale dle zpráv by měl na opravené motorce pokračovat dále.

Výsledky 4. etapy MOTO: 1. Barreda (Šp./Honda) 3:27:28, 2. Coma (Šp./KTM) +1,59, 3. Quintanilla (Chile/KTM) +2,49...31. Pabiška (KTM) +29:23, 39. Klymčiw ( KTM) +33:53, 45. Engel (KTM ) 43:03, 71. Veselý 1:07:17

Průběžné pořadí: 1. Barreda (Šp./Honda) 13:10:33, 2. Coma (Šp./KTM) +12:49, 3. Goncalves (Por./Honda) +20:29...33. Pabiška +2:01:34, 36. Klymčiw +2:16:19, 46. Engel (KTM) 3:02:33, 65. Veselý +4:30:05

Aleš Loprais se svým MANem se včera vyhoupl na krásnou stříbrnou pozici, ale sám přiznal, že jásat je předčasné: „Co se týká pořadí, bylo pro nás příjemným překvapením, ale jsme si vědomi velmi těsných rozestupů v TOP desítce. Na bedně může být vlastně kdokoliv, kdo vydrží." A dnešní etapa výdrž chtěla. Loprais dojel čtvrtý za třemi kamazy s 11minutovou ztrátou na vítěze Karginova. Trio kamazů jede jako rychlé tanky. Rozdíl na prvních třech místech není větší než dvě minuty. Loprais na průběžné čtvrté pozici ztrácí 12 minut. Na závěr etapy ho hodně potrápily duny. „Byla to moje premiéra v takovém písku se SuperMANem. V některých momentech mám pocit, že už jsme si na sebe zvykli, ale někdy je pro mne ještě méně čitelný. Já si zvykám, ale sborná jede famózně! Piloti jsou vyjetí a stroje výborné. Není lepší kombinace, ale tlačit budeme," vzkázal Aleš Loprais z bivaku.


Všechny české kamiony čtvrtou etapou ztratily, až na Tomáš Vrátného, který zaznamenal svůj nejlepší dakarský výsledek. V předchozích třech ročnících byl nejlépe desátý: „Etapu jsme si pořádně užili, i když jsme ji začali docela bizarní poruchou. Podařilo se nám vmáčknout tlačítko startéru do palubní desky,“ popsal Tomáš Vrátný a dodal: „V životě bych nevěřil, jak rychle dokážu zlomit karbon, abych se k tomu tlačítku dostal.“

Smolnou etapu zažil Martin Kolomý s bratry Kiliány. Včera kácel stromy, protože mu cestu blokovala osobní auta, dnes posádka na druhém kilometru měřeného úseku opravovala utrženou brzdovou hadici a propadla se za pomalejší kamiony, které pak musela pracně předjíždět. Stálo ji to hodně sil a ovládání a do cíle se dostala na 15. místě. Z pátého průběžného místa tak bylo rázem osmé.

Nejvíce se z našich truckistů propadlo trio Martin Macík jr., Miloslav Janáček a Michal Mrkva. Do středeční etapy startovalo z 13. místa celkově a stále se toužilo dostat do první desítky. Ale zasáhla technika. Na osmém kilometru speciálky došlo k poruše durbodmychadla, která posádku KM racing teamu zdržela o 80 minut a způsobila propad pořadím na 17. pozici.

Výsledky 4. etapy TRUCK: 1. Karginov 2:06:51 (Rus./Kamaz), 2. Nikolajev (Rus./Kamaz)+3, 3. Mardějev +6:13, 4. Loprais (ČR/MAN) +11:00, ...9. Vrátný (ČR/Tatra) +33:39, 15. Kolomý (ČR/Tatra) +42:05, 25. Macík jr. (ČR/Liaz) +1:45:15.
Průběžné pořadí: 1. Mardějev 10:39:26, 2. Karginov +1:45, 3. Nikolajev +1:57, 4. Loprais +12:42, ...8. Kolomý +44:17, 12. Vrátný +1:33:36, 17. Macík jr. +2:22:03.

Čtvrteční 5. etapa COPIAPO - ANTOFAGASTA je první celá v Chile a bude stejná pro všechny kategorie. Spojovací úsek měří 239 km, následná rychlostní zkouška je dlouhá 458 km. Jak popsal tým Davida Pabišky SP moto, na začátku budou moci sebevědomí řidiči využít rychlých úseků. Pak přijdou zrádné oblasti fesh-fesh, které vyžadují absolutní sebekontrolu.

 Tatra Tomáše Vrátného.
Tatra Tomáše Vrátného.


 

Publikováno: 07.01.2015

<<< zpět na přehled článků