Svátek má Bonifác |
Články
Druhý díl seriálu - dubnová Karviná.
Předpověď nelhala, sobota byl nádherný den a namoklá trať z minulých dní byla přesně tak akorát na skvělý závod. Čtyřkilometrový okruh nebyl jednoduchý, trať byla po dvou dnech dešťů mnohde rozměklá až rozbahněná. To ovšem nebránilo závodníkům létat na skocích jako ptáci.
Sobota 26. dubna ráno, MX park Karviná a cca 150 nažhavených motorkářů na terénních strojích. Tak startoval druhý díl série mistrovství ČR, Offroad Maraton 2025. Jezdci se před startem hřáli o motory a lehce o ranní paprsky. Po pátečním celodenním dešti bylo skoro s podivem, kolik závodních jezdců stálo na startu. Ale předpověď nelhala, sobota byl nádherný den a namoklá trať z minulého dne byla přesně tak akorát na skvělý závod. Čtyřkilometrový okruh nebyl jednoduchý, trať byla po dvou dnech dešťů mnohde rozměklá až rozbahněná. To byl přímo ideální terén pro lehká endura. Pro některé bylo velkým překvapením hned bahnění v první louži. Na začátku to vypadalo, že to bude likvidační bažina, ale nakonec se tím naučili všichni jezdit včetně starších juniorů. Od osmi hodin se tak zápolilo v jedné stopě v bahně, prudkém stoupání, v lese, na skocích i na oranici. A ještě ke všemu byla velká část trati pěkně viditelná pro fanoušky, takže si užili všichni.
Dopředu šli samozřejmě jezdci s jízdními zkušenostmi a dobrou fyzickou kondicí. Výdrž a zkušenost rozhodla a výsledky to jednoznačně ukázaly. Nejrychlejší jezdci kategorie Mistr Moto E2 dokázali za dvě hodiny najet dokonce i 16 kol a o medailová místa se strhnul nekompromisní souboj. První hodinu závodu vše nasvědčovalo ve vítězství LutCar týmu, kdy Petr Stloukal na Gas Gasu s číslem 29 dokázal ujet okruh za neskutečných 7 minut a 18 sekund. Jel skvěle ale doslova pár metrů za sebou měl nebezpečné konkurenty. Milana Baroše z Valach Endura a Jaroslava Nováka ml. ze Sidus Racing Teamu. V devátém kole však nastal zlom, Petr Stloukal začal nepatrně ztrácet a cílem projel v 16 kole jako první jezdec Valach Endura s číslem 473, Milan Baroš. Petr Stloukal projel pod cílovou vlajkou se ztrátou pouhých sedmi sekund. O další 4 sekundy později byl v cíli třetí medailista. Věkem mladý, ale už zkušený offrouďák, Jaroslav Novák mladší ze Sidus Racing teamu. Všichni tři hrdinové ujeli o minutu dakarskému jezdci na čtvrtém místě, Martinu Prokešovi z Motoracing Krásné pole. Úspěšný tým Sidus Racing zabodoval i mezi Mistry Moto E1. Jen tři nejrychlejší najeli vynikajících 15 kol a jako první projel cílem jezdec s číslem 2, Petr Trávníček z týmu MCF Honda Red Moto. S minutovou ztrátou projel cílem Antonín Novák ze Sidus Racing týmu, se startovním číslem 290. Třetím medailistou se stala 82ka, Břetislav Halberštat z AD Halberštat Racing teamu. Nejrychlejší jezdec okruhu, Milan Baroš, byl zapsaný mezi Mistry Veterány a stal se tedy vítězem v této kategorii. Na druhém místě dolej s 15 ujetými koly Miroslav Škuta z Beta týmu. Sportovní štěstí, v podobě jedné jediné a rozhodující vteřiny, přálo třetímu medailistovi, Jířímu Kelichovi z Kestone Racingu. Ujel 14 kol.
V pohárových kategoriích najeli ti nejlepší 14 kol. V kategorii Pohár Moto E2 zvítězil Antonín Škrobálek, s půlminutovým náskokem na druhého, Richarda Frištejnského z Enduroklubu Palkovice. Třetím medailistou se stal Josef Výborný z Wild Hogs Racing Teamu. Kategorii Pohár Moto E1 rozhodlo vítězných 14 najetých kol Davida Vašici z Enduro Team Palkovice. Druhý byl František Hajduk z Autodopravy Hajduk a třetí projel cílem Denis Jungwirt z LutCar týmu, najeli 13 kol. I nejlepší jezdci pohárových veteránů si na konto připsali 14 ujetých kol. Zlatý pohár si odvezl Jiří Kavan z Enduro klubu Palkovice a 14 kol najel ještě stříbrný Tomáš Staněk Mtp Montu. Bronzový pohár bral Pavel Vašek z Gt2 motorsportu za 13 ujetých kol.
Pozorný divák mezi jezdci jistě zaregistroval i velké rallyové stroje. Těm jsou letos vypsány speciální kategorie a jezdci, trénující pro zahraniční dálkové závody, tak mohou lépe poměřit své síly a sledovat své výsledky. V kategorii Moto Big V1 zvítězil Aleš Novák z Old school japan gangu na Yamaze 600 TT. Ujel 9 kol. Vítězem kategorie Moto Big V2 se stal za 10 ujetých kol David Dytrych z MX Nová Paka.
Během dvouhodinového zápolení motorkářů trať trochu proschla, neboť opravdu celou dobu (a i pak celý den) svítilo Slunce. Závodníci i trochu vytahali bláto z úvodního brodu. Ale ten stále doplňoval nenápadný potůček. Ti, kdo v něm viděli ranní zásek motorek, nevěřili, že bude pro čtyřkolky průjezdný. A tak se celá první startující řada závodníků šla před startem podívat, jak to tam vlastně vypadá, a společně probrat, kudy a jak to přežít. V 10:30 byl odmávnut start a čtyřkolkáři vyrazili do terénu. Obavy z úzké trati a neprůchodného brodu se nepotvrdily. Hned od začátku jsme sledovali zkušené průjezdy, pak rychlé sprinty mezi stromy, ostré zatáčky, kde od kol odlétávala hlína i štěrk. Po vzoru Mistrů se do toho pustily i další řady startujících a také byly úspěšné, včetně starších juniorů.
Přesto trať MX parku Karviná ukázala svůj charakter a určitou záludnost. Favorizovaní jezdci ztráceli své pozice, na výsluní se drali mladí talentovaní jezdci. Jedním z nich byl Radek Eiselt z EIS týmu. Talentovaný závodník nasadil vysoké tempo a okruh MX parku objížděl dokonce i pod šest minut. Plné nasazení přineslo výsledky, Radek Eiselt najel 20 kol, a se stal nejrychlejším jezdcem okruhu a rovněž vítězem kategorie Mistr Quad SP. Opravdu zdatným soupeřem mu byl Ondřej Fišar z Quad Nová Paka. I ten dokázal najet 20 velmi rychlých kol a vítězství mu ušlo jen o necelých 10 sekund. Třetí v kategorii, Daniel Rajter z Kaskadér Racing týmu, najel o kolo míň. Bohužel favorizovaný Ladislav Řánek, vítěz minulého závodu v Milovicích, pro závažnou poruchu čepu kola ukončil závod předčasně. Držíme palce do dalšího závodu v Jihlavě!
V Mistrovských 4x4 se nejvíc dařilo středočeskému Ming Racing Sportu. Automobilová stáj Františka Brutovského má na Offroadech talentovaného jezdce Honzu Brože a ten opět potvrdil svou dobrou kondici. Jako jediný z kategorie najel 19 kol a zvítězil. Druhou pozici obsadil Martin Miřejovský, jezdec KRTZ týmu Polarisu Otrokovice za 18 ujetých kol, který bojoval s technikou. Na třetím místě mezi mistry 4x4 byl Martin Duchek z Polarisu Ústí nad Labem. Parádních 19 kol najel ještě jezdec Polarisu Otrokovice, Radomír Beneš. A tento suverénní výsledek mu s zajistil zlatý pohár v kategorii Mistrovských Veteránů 4x4. Stříbrný byl za 17 kol Jaroslav Olejník, závodník Rigos team racingu, a bronzový dojel africký jezdec a vítěz od Růžového jezera Jaromír Jíra. Na Canamu Renegade najel 14 kol. V kategorii Mistrovských Veteránů na sportkách soupeřil o první místo Dušan Novotný z Kaskadér Racing teamu a Richard Příhoda z CUFUS Racingu. Oba jezdci jeli v těsném závěsu a jen díky nepatrně rychlejším kolům si Dušan Novotný vybudoval náskok 20 sekund, se kterým projel pod cílovou vlajkou. Dušan Novotný tedy první, Richard Příhoda druhý. Na třetím místě dojel Petr Podroužek z BC Sportu. Najel 17 kol.
I pohároví jezdci jeli na plný plyn, na hranu možností svých i strojů. V Pohárových sportkách patřilo vítězství za 17 ujetých kol Dominiku Manovi z Mana týmu. Na druhém místě dojel Daniel Jakubka z Finka Sauny se 17 ujetými koly a třetí byl Štěpán Horák z týmu Půjčovny motorek za 17 ujetých kol. V pohárech do půllitru zaúřadoval mladý český tým LutCar. Jeho šampioni vybojovali dokonce první a druhé místo a to za 15 ujetých kol. Těmi šampiony byly statečné závodnice Helena Štěpánková, zlatá, a Gabriela Frydrichová, ta dojela stříbrná. Třetí dojela ve 14. kole Ema Nová z Quad Racingu Brozany nad Ohří - Axa racingu. Poslední kategorií byly Pohárové traktory nad půllitru. V těch zvítězil Lumír Kozák z Agrocar Polarisu Frenštát pod Radhoštěm s 18 najetými koly, o dvě minuty byl pomalejší David Hlucháň a třetí byl David Třetina. Najel 18 kol. Rychlá a napínavá dvouhodinovka čtyřkolek byla u konce a jezdci slavili nejen vítězství, ale i úspěšné dokončení druhého letošního závodu.
Doslova hitem letošní sezóny Offroad Maratonu jsou nové závody Juniorů mladších v autech, respektive sportovních bugynách. 15minutového závodu se účastnilo dokonce 10 posádek a všech 10 bylo v amerických juniorských strojích Polaris. V divácky velmi sledovaném závodě zvítězil Josef Adamík z Polarisu Otrokovice. Najel krásných 17 kol. O kolo míň ujeli Jan Kyjovský a Petr Kyjovský z AXA Racing teamu, kterým patřilo druhé místo. Třetí dojel s 16ti koly Maxmilián Piešťanský z X-Force racing teamu. Mezi Juniory mladšími na motorkách zvítězil za 14 ujetých kol jezdec Region Racing týmu Aleš Brandejs a v Juniorech mladších na čtyřkolkách Jaroslav Bauer z Motoru Abertamy. V kategorií Dětí na motorkách zvítězil Christian Bohm z týmu Kalisia. Ujel 11 kol. A nejrychlejším Dětským čtyřkolkářem byla Laura Nová z Quadracingu Brozany nad Ohří - AXA Racing Teamu. Všem dětem moc gratulujeme a díky patří i vám, milým rodičům, kteří pomáháte připravovat závodní stroje, trénujete své závodníky a pořádně fandíte. Díky!!!
Vyvrcholením každého závodu Offroad Maratonu jsou závody aut. Čas jejich pětihodinovky se rychle blížil a přípravy v depu nabíraly na obrátkách. Po rozpravě posádky odjely velmi důležité zaváděcí kolo. Mezi speciály nad dva litry se schylovalo k velkému dramatu. Dva nejvýznamnější české týmy chtějí potvrdit své schopnosti před blížící se Rally Albania. Ale v prvním závodě, v Milovicích, jim zlato vyfoukl schopný Defender Offroad tým Libora Vlasáka. Pětihodinovka v Karviné měla ukázat, jak na tom, kdo je. Jako první odstartovaly, podle zaběhlého modelu, rychlé bugyny. Tuto kategorii tvoří stroje amerických výrobců Polaris a CanAm. Do kabiny otevřených strojů létalo bahno hned s první kaluží. Zkušená posádka Davida Bureše mladšího a Kryštofa Hrýba se do závodu pustila na plný plyn a hned v druhém kole dosáhla nejrychlejšího času na okruh, 4 minuty a 44 sekund. Za sportovními bugynami vyrazily na okruh závodní terénní auta. Jejich velkoobjemové motory zaduněly celým údolím. Čtyřkilometrová trat MX parku Karviná byla pro pětihodinový závod aut nepatrně zkrácena. Odpolední slunce jí již prakticky vysušilo a bahno se proměnilo ve štiplavý prach. Ale ať bylo bahno nebo prach, český offroudák nezná strach a s každým kolem přibýval adrenalin a soutěživost. A naštěstí foukal příznivý vítr, takže prach nebyl likvidační. Nezničitelný japonský teréňák Suzuki Samuraj 1.9 TD s číslem 180 týmu Dopito statečně kroužil celých 5 hodin a najel 30 kol. Posádka Jiřího Laipolda, Václava Cingela, Václava Laipolda a Petra Babického tak jednoznačně zvítězila v kategorii Amatér. Japonské vozy Suzuki plně ovládli i kategorii Aut do dvou litrů. Na třetím místě to byla Suzuki Jimny 1.3 Pegy Racingu s číslem 177 posádky Radka Pekárka, Martina Pekárka a Václava Jekoshe. O první místo se ale rozhořel nekompromisní souboj a favorizovaný šestiválec Wings Teamu Offroad s číslem 144 se musel utkat s výborně jedoucím speciálem Quad Racingu Brozany nad Ohří - AXA Racingu s číslem 157. Jezdci Wings Teamu, Tomáš Hanc s Robertem Berouškem, dokázali okruh MX parku ujet i pod 6 minut, ale tři kola před koncem pětihodinovky přišly technické potíže a na první místo se dostává Quad Racing. Wings Team byl tedy v cíli za 40 ujetých kol druhý, posádka Miroslava Nového a Michala Stříteckého ve speciálu Quad Racingu Brozany nad Ohří - AXA Racingu najela o tři kola víc a vybojovala zasloužené první místo v kategorii. Velké Speciály s obsahem nad dva litry už jsou opravdovou přípravou na vícedenní mezinárodní rally, kterým není jen Dakar nebo Afrika Eco Race, ale jsou jím i evropský závod Rally Albania nebo Rally Maroko. V prvním letošním závodě v Milovicích skvěle zabojoval Defender Offroad team Libora Vlasáka. Jejich dvou a půl litrový teréňák s číslem 260 v březnu zvítězil a příznivci populárního Land Roveru s napětím očekávali výsledky z Karviné. Defík odstartoval s Pepou Honců za volantem, spolujezdcem byl Michal Dejna. Bohužel po hodině přišel defekt, který navíc vedl k převržení speciálu na bok. Po nutné výměně gumy tým v dalších kolech musel ještě vyměnit ohnutou panhartku. Na palubu nastoupil týmový šéf Libor Vlasák a Martin Nový, s cílem dohnat ztrátu na soupeře. Ač Defender nadále projížděl rychlá kola, dokonce pod šest a půl minuty, ztrátu na třetí Wings Team se dohnat nepodařilo. V cíli byla posádka Defender Offroad týmu čtvrtá. Najeli 41 kol, stejně jako brouk Wingsů, časová ztráta v cíli byla pouho pouhých 5 minut. Wingsové s Lukášem Bumbalou na palubě sice řešili problémy s předním náhonem, ale jinak jejich osmiválcová Audi o objemu 4,2 litru jela velmi rychle a s časem 5 minut a 38 sekund dokonce udělala rekordní čas okruhu. V cíli, v 41 kole získali třetí místo. Dalším úspěšným vozem, který vybojoval úspěšně i několik legendárních 24 hodinovek v Dobřanech, je červená Audi KB Systému K2 s číslem 277. Hlavním řidičem zkušený jezdec, africký závodník Vlastimil Forejt a na místě spolujezdce je jeho mladý syn Daniel. O dramatické situace nebyla v boji velkých speciálů nouze. Zrovna tak o souboje, hlavně s Broukem Wings Teamu. Tým se nakonec probojoval na druhé místo v pětihodinovce a tuto pozici za stájovým kolegou v šedivém Batmobilu s číslem 212 držel až do konce. Stříbro tedy KB System Offroad tým získal za 48 ujetých kol. První místo v kategorii patřilo vítězům z loňska, perfektně jedoucímu Fratiškovi Pražákovi a Matějovi Šrajerovi, tedy týmu KB Systém Offroad tým Batman. Jejich obávaná osmiválcová Audi o obsahu 4,2 litru jela bez chyb a po pěti hodinách měla posádka najeto 50 vítězných kol. Gratulujeme!
Už druhý letošní závod sezóny přinesl do třídy Lehkých bugy atmosféru, která vibrovala napětím. Týmům jde o vše, šance jsou velmi vyrovnané, každý může dosáhnout na zlatou medaili. Třetí místo obsadil po 53 rychlých kolech Karavan Fox Racing, tedy dvoulitrový Polaris RZR Pro s číslem 72. Tým Jaroslava Dolejše, Lukáše Smištíka a Martina Duchka najížděl precizní čas lehce přes 5 minut na kolo po celý dlouhý pětihodinový závod a na soupeře z AXA Racing Teamu jim v cíli chybělo pouhých 6 minut. AXA Racing team Polaris Poděbrady se startovním číslem 44 do poslední chvíle před startem opravoval poškozené řízení z tréninku. Vše se podařilo a David Bureš mladší s Kryštofem Frýbou skvěle odstartovali a postupně si vybudovali důležitý tříkolový náskok. Až do čtvrté hodiny závodu, kdy už byl za volantem David Bureš starší, vše šlapalo, ale pak se štěstěna od týmu odvrátila. Proraženou pneumatiku týmoví technici ještě vyměnili bleskově. Ale pak se 18 minut před koncem závodu ozvala rána. Praskl spodní čep, vytrhl přední rameno, poškozená byla i poloosa a pístnice. Tým mechaniků dokázal s maximálním nasazením bygynu dostal alespoň do cíle. Za 53 ujetých kol patří statečnému AXA Racing teamu důležité druhé místo. A kdo byl nejrychlejším závodníkem celé pětihodinovky? Tím byl Pemi Cars Racing Team - Polaris Ústí nad Labem. Posádka Michala Pecháčka, Marka Mundila a Filipa Blažeje najela 56 kol. Objet čtyřkilometrovou trať zvládli i pod pět minut a za 56 ujetých kol jim patřilo zlato. Po pěti hodinách všichni závodníci uvítali cílový prapor a také předání cen vítězům. Pětihodinový závod byl opravdu plný zážitků a dramat.
Publikováno: 13.05.2025