Svátek má Žaneta |
Stanovy
Kategorie
Stanovy pro MOTORKY 2024
22. ročník seriálu MČR OffROAD Maraton
třída POHÁR OFFROAD MARATON: kategorie Pohár Moto E1, E2, EVet třída MISTR OFFROAD MARATONU: kategorie Mistr Moto E1, E2, EVet
Seriál extrémních vytrvalostních závodů motorek je složen z osmi závodů po celé ČR. Jedná se o otevřené mistrovství, tedy účastnit se mohou i zahraniční jezdci. Jsou to dvou, tří a čtyřhodinové závody (viz. Kalendář na OffroadMaraton.cz) terénních motocyklů vypsané pro jednotlivce (závodníci se nesmí střídat na jednom stroji). Každý jezdec je bodován samostatně a získané body se započítávají do celého seriálu. Závody se jedou na stejných tratích jako maratony automobilů jen s drobnými vloženými úseky (jak dovoluje prostor).
I. Rozdělení tříd a kategorií
POHÁR OffROAD Maraton – pro všechny jezdce, kteří nevlastní licenci enduro/motocross A, B pro rok 2023 nebo 2024 a necítí se na měření sil se zkušenými závodníky. Pokud se licencovaní závodníci, jak je uvedeno výše, přihlásí do této třídy a odstartují, budou ze závodu diskvalifikováni.
MISTR OffROAD Maraton – pro zkušené jezdce + ze sezony 2023 dle celkového hodnocení
automaticky 3 nejlepší z každé kategorie + držitelé licencí enduro/motocross A, B pro rok 2023 a
2024.
Z třídy POHÁR do třídy MISTR postupují automaticky první 3 jezdci dle celkového hodnocení sezony 2023. Týká se to všech kategorií motorek, přestup do mistrovské třídy je povinný, i když závodník jede v roce 2023 jinou kategorii než předcházející sezonu.
Právo přestoupit z třídy MISTR do třídy POHÁR mají ti, kteří v sezoně 2023 nasčítali v celkovém hodnocení 15 bodů a méně.
Přestupy do mistrovské třídy jsou u prvních třech motorkářů celkového pořadí v kategorii v sezoně
2023 DOBROVOLNÉ, pokud se v roce 2024 registrují a závodí na čtyřkolce.
Motorkářky vlastnící licenci B mohou jet ve třídě odpovídající licenci C, tedy ve třídě Pohár.
Kategorie třídy POHÁR:
➢ Pohár Moto E1 - dvoutakty do 200 ccm, čtyřtakty do 250 ccm včetně (125 i 250 ccm)
➢ Pohár Moto E2 - dvoutakty nad 200 ccm včetně (250 a víc), čtyřtakty nad 250 ccm
➢ Pohár Moto EVet - 40 let a více (do roku 1984 včetně) bez rozdílu kubatury, dle vlastní vůle
Kategorie třídy MISTR:
➢ Mistr Moto E1 – dvoutakty do 200 ccm, čtyřtakty do 250 ccm včetně (125 i 250 ccm)
➢ Mistr Moto E2 - dvoutakty nad 200 ccm včetně (250 a víc), čtyřtakty nad 250 ccm
➢ Mistr Moto EVet – 40 let a více (do roku 1984 včetně) bez rozdílu kubatury, dle vlastní vůle
II. Úpravy povolené a zakázané
Ve všech kategoriích celkově vycházíme z technických předpisů pro kategorii enduro, motocross a podmínek specifikovaných, které se řídí mezinárodními pravidly FIM s níže vypsanými úpravami.
Pro všechny kategorie platí
➢ Libovolné úpravy na výkonu motoru.
➢ Katalyzátor nemusí být zachován.
➢ Výfuk alespoň s jedním tlumičem povinný.
➢ Libovolné úpravy na podvozcích, pokud je zachována původní koncepce.
Povinnosti jezdců ve všech kategoriích
➢ Jezdec musí být vybaven helmou (homologovanou), rukavicemi a motokrosovou či endurovou obuví.
➢ Doporučujeme i další chrániče pro zvýšení bezpečnosti jezdců.
➢ Doporučujeme přední potkávací světlo a zadní obrysové a brzdové světlo pro večerní a noční
závody (bude avizováno předem v ZÚ).
➢ Jezdci do 15 let se mohou účastnit závodu jen s písemným svolením rodičů či zákonných zástupců, viz. Stanovy Děti a Junioři.
➢ Jezdci musí chránit přírodu a případný odpad odkládat do míst k tomu určených (koše, plastové pytle a kontejnery apod.).
➢ Jezdci se musí účastnit rozpravy.
III. Startovní čísla a technická přejímka
Každý jezdec musí mít své startovní číslo na všech číselných tabulkách stroje (vepředu a z obou stran). Provedení startovního čísla v minimálním rozměru: šíře číslice 2 cm, celková šíře jedné číslice 6 cm a výška 11 cm + kontrastní podklad vůči číslu dle jednotlivých kategorií. V případě nedodržení minimálního rozměru a kontrastních požadavků nebude závodník vůbec vpuštěn do závodu. Číslice i podklady je zpravidla možné zakoupit i při registraci v místě každého závodu. Není ale povinností pořadatele toto vždy zajistit.
Barvy podkladů a čísel:
➢ Pohár Moto E1, Mistr Moto E1 - bílý podklad a černá čísla
➢ Pohár Moto E2, Mistr Moto E2 - žlutý podklad a černá čísla
➢ Pohár Moto Evet, Mistr Moto Evet – (světle) modrý podklad a černá nebo bílá čísla
Motorky patřící do třídy Mistr budou na technické přejímce kromě povinné samolepky označeni i barevnou páskou či jiným označením pořadatele pro jasné zařazení na startu. Startovní číslo aktivním závodníkům zpravidla zůstává z předcházející sezony, může jim být ale vždy přiřazeno nové. Pro jiný postup, změnu čísla a podobně závodníci musí kontaktovat pořadatele na
Technická přejímka
➢ Na každém závodu bude provedena u každého stroje technická prohlídka za účasti technických komisařů. Kdo nebude splňovat podmínky uvedené ve stanovách, nebude připuštěn do závodu bez nároku vrácení startovného. Jednotliví pořadatelé mají právo, pokud o tom budou informovat jezdce minimálně tři týdny před závodem, doplnit předepsané limity,
ne však odstranit některou z předepsaných úprav.
➢ Technickou kontrolou musí projít všechny stroje před každým závodem. Jezdec, který nebude mít na stroji aktuální nálepku technické kontroly nebo jiné označení pořadatele, nebude vpuštěn na start nebo bude vykázán ze startovního pole bez možnosti vrácení startovného.
➢ Technický stav stroje, tak jak je předepsán, je nutno udržet po celou dobu závodu. Pokud se stav během závodu změní v nepřípustný, bude jezdec odvolán k nápravě za pomoci černého praporu nebo traťovým komisařem do depa.
➢ Konzultace o technickém stavu stroje je možná na tel. 604 179 689 (Honza Šrajer).
IV. Pojištění a zodpovědnost
Každý závodník se seriálu OffROAD Maraton účastní na vlastní riziko, což stvrzuje svým přihlášením do seriálu či jednotlivých závodů prostřednictvím internetových stránek Offroadmaraton.cz a před prvním závodem v sezoně vyplní a vlastnoručně podepíše Prohlášení o odpovědnosti. To je k dispozici na registraci v místě každého závodu i ke stažení na internetových stránkách (nejpozději týden před závodem). Z důvodu urychlení registrace v terénu doporučujeme prohlášení vytisknout a přinést ho již vyplněné. MČR Offroad Maraton je pojištěn proti škodě způsobené třetím osobám.
V. Průběh (pravidla) závodu
➢ Start závodu je ve vlnách podle tříd a kategorií. Závodníci jsou na startu řazeni dle průběžného pořadí v sezoně. Přesné časy upravuje pořadatel jednotlivých dílů seriálu nebo hlavní pořadatel seriálu. Na startovní čáře se závodníci řadí podle aktuálního průběžného pořadí (u prvního závodu roku dle konečných výsledků předcházejícího roku). Jezdec stojí se strojem bez spuštěného motoru a čeká na povel startéra k zahájení závodů a vyjetí na trať. Předčasné vyjetí na trať je penalizováno jedním kolem z celkového počtu ujetých kol.
➢ Stroje se během závodu nesmí měnit. Jezdec musí dojet do cíle se stejným strojem, se kterým nastoupil do závodu/na start. Nesmí se měnit ani dva či více jezdců na jednom stroji. Při porušení tohoto pravidla je jezdec ze závodu diskvalifikován.
➢ Doplňování paliva je možné jen ve vyhrazeném prostoru, který určí pořadatel závodu (zpravidla vyznačeném obdélníkem ohraničeném páskou poblíž startu a cíle závodu), nebo v parkovacím depu. Vjezd a výjezd z tohoto prostoru, stejně jako pohyb stroje zde, musí jezdec vykonat s maximální obezřetností a jízda v tomto prostoru musí být zpomalena na bezpečnou úroveň. Při porušení tohoto pravidla je jezdec s okamžitou platností vyloučen ze závodu. Při doplňování paliva musí být stroj v klidu (nenastartovaný) a pod ním umístěna vsakovací podložka, která zabrání případnému úniku pohonných hmot do volné přírody. Oprava stroje může proběhnout i v parkovacím depu.
VI. Penalizace a postihy
jízda bez helmy |
okamžité vyloučení ze soutěže |
jízda v protisměru na trati i v depu |
okamžité vyloučení ze soutěže |
neuposlechnutí signalizace organizátora praporkem |
okamžité vyloučení ze soutěže |
úmyslné poškození značení a zkrácení trati |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých) |
přitažení stroje do depa pořadatelem |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých), příp. vzájemná pomoc bez penalizace |
nepřiměřený kontakt se soupeřem na trati |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých) |
záměrné zdržování na trati |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých) |
rychlá jízda v depu |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých) |
předčasný start |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých) |
jiné porušení pravidel |
- 1 kolo (z celkového počtu ujetých) |
jiné opakované porušení pokynů pořadatele |
okamžité vyloučení ze soutěže |
Penalizace jsou pro všechny závody shodné, pokud nestanoví jednotliví pořadatelé ve zvláštních ustanoveních jinak, a to písemně před konáním akce. Penalizace budou rozdávány každou započatou hodinu i s odůvodněním, za co byla udělena.
VII. Bodové hodnocení
Bodování závodníků z jednotlivých závodů se započítává do celoročního seriálu, ve kterém se jede celkem osm závodů. Do celkových výsledků je započítáván každý, kdo boduje ve své kategorii. Plné bodové hodnocení dle pořadí dostane každý, kdo ujede minimálně 30 % výsledného počtu kol vítěze dané kategorie (zaokrouhlených na celá kola dolů). V případě nedodržení tohoto limitu je bodový zisk 50% (dle základní tabulky níže). Do výsledků se počítá každý závodník, který alespoň jednou projede kolem časomíry. Dojezd závodníků v posledním kole musí být do 15 minut od uplynutí času závodu (pokud nebude na rozpravě uvedeno jinak).
Pokud jsou v rámci jednoho závodu dvě jízdy (např. v sobotu dvouhodinovka a v neděli tříhodinovka) jsou jízdy počítány a vyhodnoceny samostatně. Základní bodové hodnocení za výsledky v jedné jízdě (koeficient 1):
|
Umístění |
Body |
||
|
01. |
25 |
||
|
02. |
22 |
||
|
03. |
20 |
||
|
04. |
18 |
||
|
05. |
16 |
||
|
06. |
15 |
||
|
07. |
14 |
||
|
08. |
13 |
||
|
09. |
12 |
||
|
10. |
11 |
||
|
11. |
10 |
||
|
12. |
09 |
||
|
13. |
08 |
||
14. |
07 |
|
||
15. |
06 |
|
||
16. |
05 |
|
||
17. |
04 |
|
||
18. |
03 |
|
||
19. |
02 |
|
||
20. |
01 |
|
||
Vyhlašováno je vždy prvních pět z kategorie. V rámci každého závodu i na konci sezony budou vyhlášeny i tři nejlepší motorkářky napříč kategoriemi.
Vzhledem k různé délce závodů jsou zvoleny koeficienty 1 až 3 k udílení bodů. Tímto se pak základní bodové hodnocení násobí. Konkrétní koeficienty jsou uvedeny v kalendáři seriálu na OffroadMaraton.cz.
➢ koeficient 1 – 2, 3 hodinovka
➢ koeficient 2 – 4 hodinovka
➢ koeficient 3 – případný závod delší než 4 hodiny
Rovnost bodů v sezóně
V případě rovnosti bodů (při součtu všech bodů v sezoně), se postupuje následovně:
vítězí ten, kdo tohoto počtu dosáhl dříve. To znamená, pokud někdo tzv. dorovná počet bodů někoho, kdo tohoto součtu dosáhl po některém z předchozím klání, zařadí se za tohoto závodníka. Pokud dva či více jezdců mají nově shodný počet bodů po posledním závodu, rozhoduje umístění ve finále bez ohledu na to, jak si vedli před ním.
VIII. Tratě
➢ Uzavřené přírodní či umělé okruhy v různých délkách s proměnnou náročností trati, kterou předem avizuje každý z pořadatelů seriálu před konáním akce.
➢ Podél trati jsou rozmístěny traťové kontroly na nebezpečných a nepřehledných místech.
➢ Praporky – signalizace traťovými komisaři:
➢ Žlutý prapor – pozor nebezpečná situace (např. stojící stroj): visící žlutý prapor –
zpomalit, pozor překážka; mávající žlutý prapor - NEBEZPEČÍ!!! Po dobu od praporu po minutí „překážky“ je zakázáno předjíždět.
➢ Černý prapor – s tabulkou se startovním číslem – odvolání konkrétního vozu z trati pro technickou či jinou nezpůsobilost. V depu budete upozorněni technickým komisařem na závadu a po jejím odstranění budete opět připuštěni do závodu. U výjezdu z depa je povinností zastavit a vyjet na trať až na pokyn traťového komisaře.
➢ Červený prapor – přerušení závodu z vážného důvodu (zranění, technický stav trati
apod.).
➢ Šachovnicový prapor – konec závodu.
IX. Protesty
Protesty je možné podat na každém závodu dle ustanovení jednotlivých pořadatelů po složení příslušné kauce, kterou stanoví též pořadatel. Pokud jednotlivý pořadatel nespecifikuje v ustanovení podávání protestů, platí obecně podání protestu proti poplatku 5 000 Kč. Pokud bude protest vedením závodu uznán oprávněným, poplatek se vrací. Pokud ne, propadá organizátorovi akce. Podávání protestů může být během závodu či maximálně 15 minut po jeho skončení. Za tým provádí tuto komunikaci jeden zástupce.
X. Startovné – členský příspěvek
Startovné neboli členský příspěvek do spolku „Drivers´ Club…“ je stanoven jednotně pro všechny kategorie (nestanoví-li jednotliví pořadatelé ve zvláštních ustanoveních jinak, a to písemně minimálně týden před konáním akce).
2hodinový a 3hodinový závod |
900 Kč |
4hodinový závod |
1000 Kč |
Nová registrace v sezoně v místě závodu (tzn. bez předchozí registrace na internetu) |
50 Kč |
XI. Další ustanovení – pořadatel
Pořadatelem seriálu jsou spolky Drivers´Club ATV Offroad Maraton, z.s., Drivers´Club Moto Offroad
Maraton, z.s., Drivers´Club Car Offroad Maraton, z.s. a 24 Hours agency spol. s r.o.
XII. Další ustanovení
Před každým startem je rozprava jezdců. Následně může být zaváděcí kolo, dle aktuální situace a zvážení pořadatele.
Případné změny jsou výhradně na pořadateli jednotlivých akcí, musí však s nimi obeznámit jezdce a garanta seriálu (24 hours agency spol. s r.o.) v dostatečném časovém předstihu, a to písemně minimálně dva týdny před konáním akce.