Děkujeme všem závodníkům za přízeň a jedinečné zážitky v sezoně 2019!

 
žádný další závod není zadán...
Vyhledat tým podle:
Editace týmů - login: Heslo:
Přihlášení k odběru aktualit
 
ČESKÁ VERZE       ENGLISH VERSION      
výběr ročníku

Partneři:  
Intercontonental Rally

SEDOS Stavby a.s.

Automoto areál Ředhošť

PIRELLI

Tankodrom Milovice

Banner Baterie

D-PERFECT s.r.o.

Jeep

Zeppelin CZ s.r.o.

V 4 Catering

Sabe

Birell

BSB s.r.o.

ARO Manyjak PRAHA

Články

Dakar: Sprcha penalizací se dotkla Klymčiwa, Loprais pod stupni vítězů

Úterní dakarská etapa s devítkou na začátku vedla z Iquiue do Calamy. Byla společná pro všechny kategorie, v 538 kilometrech obsahovala 450 km speciálu. Do první dvacítky sice zajel Ondřej Klymčiw, 40minutová penalizace ho ale posunula na 27. místo.

Včerejší etapa v „solném jezeře“ prosila závodní pole a v jedné stopě vyrazilo jen 86 jezdců, ale včetně našich motocyklistů, kteří si v drsném klání polepšili. Všichni se rozloučili s pouští Atacama, v písku a dunách si užili asi 50 kilometrů. Nejvyšší nadmořská výška se pohybovala kolem 3 tisíc metrů.

Nejrychlejším českým jezdcem byl Ondřej Klymčiw (Barth Racing), který dojel na 19. pozici, ale 40minutová penalizace ho posunula na 27. místo. V průběžném pořadí přibližuje první dvacítce – je 21. Devátou etapu zvládl zejména díky mechanikovi a trenérovi v jedné osobě Karlu Schederovi, který po solné lázni pracoval na motorce asi 14 hodin a vůbec nešel spát. "Dnešní etapa byla opravdu těžká. Všude samý fesh-fesh. Ze začátku jsem odbočil o 100 metrů dřív, tím jsem ztratil asi pět minut. Potom jsem nemohl najít jeden waypoint (WP9 pozn.), nakonec jsem to po 20 minutách vzdal a jel jsem dál bez něho. V cíli mi oznámili, že byl o tři kilometry vedle mimo trasu. Roadbook byl na tuhle etapu opravdu špatný. Motorka byla po včerejší solné koupeli opravdu skvěle opravená, vše fungovalo jak má," napsal Klymčiw na svém sociálním profilu.

Penalizace napříč závodním polem pomohly Milanu Engelovi z SP Moto Dakar teamu. Na své KTM se objevil na dvacátém místě se ztrátou necelých 80 minut na vítěze Rodriguese a průběžně si polepšil na 30. příčku. „Bylo to dlouhé, v té první polovině v dunách se mi dařilo, ale ke konci před tankovačkou jsem sebou švihnul na pravou stranu a zohýbal jsem chladič, takže mi trochu tekla voda a měl jsem strach o motor. Proto jsem jel na jistotu,“ popsal Milan Engel.

David Pabiška dojel o 10 míst za Klymčiwem, ale v celkovém pořadí je o za ním jen o pět příček. V cíli měl ponurou náladu, i když si uvědomoval, že sport je sport. Začátek etapy se mu jel dobře, ale smůla se začala hlásil v závěru. „V inkriminovaném řečišti jsem dokonce dojel Verhoevena a chvíli jsme si myslel, že odbočil špatně, tak jsem jel na opačnou stranu. Kdybych se ho ale držel a neměl svoji hlavu, tak to dopadlo dobře,“ popsal Pabiška, který dal přednost bloudění před penalizací za neprojetí průjezdního bodu.

Jan Veselý (IVAR CS) vybojoval 45. nejrychlejší čas a celkově je 46. Skvělý výsledek po včerejší drsné etapě, kdy v noci dlouho opravoval motorku a málo spal. Na letošního maratonskou trasu vzpomíná na sociální síti takto: „Na výlet do Bolívie dlouho nezapomenu. Katastrofa. Pršelo, kroupy, byly tři stupně, nemohli jsme se dostat přes řeku v horách, čekalo se, než voda trochu opadne. Absolvoval jsem větší pád - ohnutá řidítka a zranění po těle. Druhá půle startovního pole, která se nedostala přes řeku, dojela tak podchlazená, že jezdce museli vojáci odnést do sprch a nechat pod horkou vodou rozmrazit. Ráno jsme se museli obléct do těch mokrých věcí a jet dál. Začátek speciálu byla asi 160 km dlouhá solná pláň, kde místy stálo i více než pět centimetrů vody. Hodinu jsem jel na plný plyn, 160 km/hod. Tam už to některé motorky nevydržely, slaná voda se dostala všude do elektriky a bylo hotovo. Dál stály motorky s uvařenými motory, sůl zanesla chladiče. U KTM pak měnili komplet celé kabelové svazky, ale došly - zbyly jen na fabrické jezdce...

Skvělé páté místo si stále drží slovenský jezdec Štefan Svitko, který ztrácí zhruba 9 minut na čtvrtého Price a má více než 50minutový náskok na šestého Casteu. Svitko prostřednictvím svého fanclubu děkoval českému jezdci Davidu Pabiškovi za pomoc ve včerejší náročné etapě. Při přejezdu solného jezera plného vody stál asi 30 minut bez pomoci, až mu zastavil právě český jezdec, který ho i roztlačil, aby mohl pokračovat. Další slovenský závodník Ivan Jakeš je jedenáctý.

Výsledky 9. etapy MOTO: 1. Rodrigues (Port./Honda) 5:06:14, 2. Goncalves (Port./Honda) +3:51, 3. Coma (Šp./KTM) +7:34, ...20. Engel (ČR/KTM) +1:18:40, 25. Klymčiw (ČR/KTM) +1:45:10, 37. Pabiška (ČR/KTM) +2:02:17, 45. Veselý (ČR/KTM) +2:38:59.

Průběžné pořadí: 1. Coma 34:05:00, 2. Goncalves +5:28, 3. Quintanilla (Chile/KTM) +26:25, ...21. Klymčiw +5:32:39, 26. Pabiška +6:05:31, 30. Engel -6:38:16, 46. Veselý -14:04:43.


Mezi kamiony si nejlépe vedl Aleš Loprais na pátém místě s manem, průběžně je stále za kamazy na bramborové pozici s více než hodinovou ztrátou na prvního Mardějeva.


Martin Kolomý dojel sedmý a šťastné číslo se ho drží i v celkové tabulce. Na šestého Staceyho mu chybí necelá hodina.

Tomáš Vrátný si po nehodách v předhozí etapě umístil na 20. místě a celkově je 14.

Výsledky 9. etapy TRUCK: 1. Mardějev 5:19:29, 2. Nikolajev (oba Rus./Kamaz) +1:29, 3. De Rooy (Niz./Iveco) +7:05, ...5. Loprais (ČR/MAN) +18:58, 7. Kolomý (ČR/Tatra) +28:42, 20. Vrátný (ČR/Tatra) +1:58:39

Průběžné pořadí: 1. Mardějev 31:52:50, 2. Nikolajev -14:10, 3. Karginov (Rus./Kamaz) -20:42, 4. Loprais -1:18:17, ...7. Kolomý 3:22:38, 14. Vrátný 8:45:37.

Dnes se závodníci vydají na druhou maratonskou etapu Calami – Cachi. Dle organizátorů je čekají i teploty pod bodem mrazu. Celkem absolvují 891 kilometrů.



 

Publikováno: 14.01.2015

<<< zpět na přehled článků