Děkujeme všem za náročnou, ale také krásnou sezonu 2018. Hezké podzimní dny

 
žádný další závod není zadán...
Vyhledat tým podle:
Editace týmů - login: Heslo:
Přihlášení k odběru aktualit
 
ČESKÁ VERZE       ENGLISH VERSION      
výběr ročníku

Partneři:  
Intercontonental Rally

SEDOS Stavby a.s.

Automoto areál Ředhošť

PIRELLI

Tankodrom Milovice

Banner Baterie

D-PERFECT s.r.o.

Jeep

Zeppelin CZ s.r.o.

V 4 Catering

Sabe

Birell

BSB s.r.o.

ARO Manyjak PRAHA

Články

Africa Eco Race: Osamělý Tomeček je průběžně druhý

Kromě Ameriky se bojuje i na africké půdě. Věrný tomuto kontinentu zůstal Tomáš Tomeček, kterému se letos neřekne jinak než samotářská pouštní liška. V tatře totiž sedí sám. A po šesté etapě je mezi kamiony stříbrný!

Tomeček si dle svých slov „vždy chtěl solo jízdu vyzkoušet“, a tak si dnes plní svůj sen. Desátý ročník Africa Eco Race, který jde ve stopách původního Dakaru, odstartovala 2. ledna v Maroku. Po první „zahřívací“ etapě přišel přejezd, který patřil k nejdelším v celé rallye. Byl krásný i zrádný zároveň. Závodníky čekalo sedm dunových polí, z nichž hned to první měřilo 30 km, těžké trialové kamenité úseky, rychlé nezpevněné cesty, ale také hezké výhledy a dvě místa, která pořadatelé označili za nejzajímavější - Oued Draa s velmi měkkkým povrchem, a vždy zrádná Erg Chegaga.

Protože jel zkušený závodník úplně sám, připevnil si nad volant motorkářský "ruličkový" roadbook. Ten se odvíjí elektronicky, nicméně Tomášovi to v první etapě moc dobře nefungovalo, a musel ho převíjet ručně. V bivaku před druhou etapou dostal, 22 dakarskými závody protřelý borec, roadbookové školení od slovenského motorkáře Jána Zaťka a jeho pravé ruky Zuzany Nováčkové. Poté už vše šlapalo na výbornou a Tomeček se po druhé etapě držel na stříbrmý pozici.

Třetí etapa o celkové délce 478 km z Agdalu do Assy byla zcela typickou marockou rozbíječkou. Rychlá, kamenitá a zejména ve své úvodní části ne moc náročná na navigaci. Cílovým městem Assa projížděl závod při všech devíti předchozách ročnících. Tomáš Tomeček se po celou etapu přetahoval o druhou pozici s Friedem Van den Laarem, nakonec mu o dvě minuty podlehl a těsně mu přepustil i stříbrnou příčku v celkovém pořadí.

Čtvrtá etapa z Assy do Fort Chacal se svou délkou 497 km stala úplně nejdelší etapou, které se za deset let Africa Eco Race jely. Opět se zde ukázala krása organizace Reného Metge a Jeana Luise Schlessera, když závodníci ráno startovali z bivaku, a odpoledne je z cíle do bivaku dělila vzdálenost necelých dvou kilometrů. Navigačně to bylo nesmírně obtížné. Kamenité pasáže, písek, rychlé pisty otevřenou krajinou, kde se nebylo čeho chytit, spousta slepých odboček, místy velmi špatně čitelná trasa, samozřejmě také duny. Loni se část této etapy musela rušit kvůli záplavám a nesjízdnému terénu. Tomečkovi se podařilo odpárat dosud druhého van de Laara s DAFem, který už na druhém checkpointu ztrácel hodinu. Až do cíle se pak přetahoval o pomyslné stříbro s Kovacsem na Scanii, nakonec ho urval o deset minut a v celkovém pořadí na něj získal náskok přes třičtvrtě hodiny.

Pátá etapa z Fort Chacal do Laayoune o délce 436 km byla kompletně nová, nikdy se v rámci Africa Eco Race nejela. Pořadatelé ji stavěli s ohledem na to, aby přejezd z jejího cíle do bivaku v Dakhle byl co nejkratší. Tomáš Tomeček tak v žádném případě nemohl využít jakékoliv znalosti prostředí z předchozích let, a musel se stoprocentně spolehnout na navigaci pomocí motorkářského roadbooku. Na výsledku to nebylo znát, opět z toho byl čas v nejrychlejší trojce a bezproblémově pohlídaná druhá pozice v celkovém pořadí.

Nejrychlejší čas mezi kamiony si v páté etapě, jako zatím pokaždé, připsal Gerard de Rooy s Ivecem. O druhé místo se přetahovala trojice Tomeček – van de Laar – Kovacs. Na čtvrtém checkopintu byl žlutý DAF de Laara ještě třetí s jedenáctisekundovou ztrátou na Tomečka, pak se ale na čas zastavil. „Projížděl jsem okolo Van de Laara a díval se, co se stalo,“ popisuje Tomeček. „Pomáhal tam nějakému motorkáři. V cíli mu ten čas zase odečetli.“ U stejné situace pravděpodobně asistoval také Jean Noel Julien na bugině Optimus. Pořadatelé jim z cílového času odečetli 35, respektive 37 minut, a tím se nakonec van de Laar o několik vteřin dostal na druhé místo před Tomečka.

Korekce časů jako byla tato, letos v Africe fungují výborně. Záhadou ale zůstává, podle čeho se určuje startovní pořadí. „Do páté etapy jsem startoval jako čtvrtý kamion, kromě de Rooye přede mě dali van de Laara a taky druhé de Rooyovo Iveco, ačkoliv má desítky hodin penalizací a polovinu etap ani nedojelo,“ divil se Tomeček. „A bylo to zase stejné, po 50 kilometrech už Van Ginkel zase stál. Budu se na to už muset zajít zeptat, tohle se mi opravdu moc nelíbí,“ dodal český pilot. S průběhem etapy byl jinak spokojený, pochvalovat si rychlost mezi 110 a 145 km/h. „Dokonce v etapě pršelo, to jsem v Africe hodně dávno nezažil. Při té příležitosti mi upadl jeden stěrač,“ pokračoval jezdec Tom Racingu.

Šestá etapa 8. ledna následovala po dnu volna. Byla ve znamená vstávání ještě za tmy, dlouhého přejezdu na hranice s Mauretánií a tam start do zbrusu nové, 211 km dlouhé etapy kompletně vedené po písku a pravých offroadových sekcích. A na konci dunové pole. Česká tatra si i po ní udržela stříbrnou pozici průběžného pořadí se ztrátou 2:33:58 na De Rooye.


TomasTomecek.cz
TomasTomecek.cz
 

Publikováno: 09.01.2018

<<< zpět na přehled článků